Friday, May 4, 2012


Assalamualaikum semua,
kelmarin sesaja format laptop aku p ke Fedora 16.
dah siap install smua, update and cari missing firmware.
Pada mulanya agak susah untuk aku catch-up blajaq Fedora ni sbab dia dari RedHat,
so, command untuk update bkan lagi "apt-get" tp "yum".

aduyai, mmg diri aku ni noob sungguh dlam UNIX-like operating system ni, tp aku x kisah korang nk kata apa,
slagi mana aku x cuba dan belajaq, selagi tu aku x tahu.. hehe..

lepas2 install Fedora (asal lptop aku Linux Mint 12 with GNOME) aku sesaja bkak tnet and tup2, jumpa Linux Mint release Linux Mint Debian Edition 201204 pada 24 April yang lalu,

Arghh!!tnsion yg teramat sgt, taw tu aku donlot Mint pon xpa, sbab dh biasa guna dah..

xpa, back to tajuk, kali ni aku demonstrate ckit cara utk install guna USB Live. Probably di akhir tutorial ni, korang perlu sambung sndri (ala,,ckit lg jaa, bila nk taw klau x try..heheh) sbab aku x maw clearkan HDD aku, kalau x hilang ah aku pnya Fedora + aku juga xmaw buat dual boot utk Fedora n Mint.

memula sekali, download UNetbootin untuk kita buat Live USB. Info tentang UNetbootin ni korang bleh cari kat cni http://unetbootin.sourceforge.net/

lpas tu, download la Linux Mint, and pilih desktop environment kegemaran anda, dan architecture yg berkaitan dgn lptop anda.

download Linux Mint Debian Edition okeh? http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

dah siap smua, sediakan satu pndrive yg x guna, dan format..


ok kemudian, bukak ler UNetbootin utk kita burn masuk dlam pendrive kita..Pilih distro yang berkaitan kt option radio button yg pertama, lepas tu cari directory distro yg nk korang burn masuk.. kmudian pilih USB..and click OK.., dlam kes ni, kita guna ISO Linux Mint.. LMDE.


see? aku donlot mnggunakan environment XFCE..

kmudian, click pada OK..dan tggu dia process..


ok ni pngalaman aku laa, ak mnggunakan UNetbootin versi lama, yg latest pnya cam..errr? ntahla, tggu punya tggu dia x burn..jem btoi..yg lama ni mmula tgk mcm "hang" ckit, pastu tggu kjap dh siap..


haa..see? dh siap..haha.. ok lepas dh siap smua ni, reboot comp, and select Boot Options, kmudian pilih USB Drive. Kepada sesiapa yang x reti mencari Hotkeys utk Boot Options pada komputer anda, silalah Google trlebih dahulu. Pengalaman aku ada jugak yang kena masuk dlam Setup pastu enable Hotkeys utk boot options. Kalau x leh jugak, sila tukaq boot order anda kepada USB yg 1st priority.

Lepas pilih USB, anda akan brjmpa ngan interface UNetbootin utk Linux Mint. Its okay, just proceed dgn default. Kmudian anda akan berada desktop Linux Mint Debian (tgk ada lambang Debian gantikan 12)  dan teros click pada Install Linux Mint


ok lepas tu, x smpai satu minit, akan kuaq box sruh kita pilih language yang hendak digunakan, selalunya orang akan pilih English, tp kali ni aku pilih Malay(Malaysia)


selepas tu, kita diberi pilihan untuk pilih timez0ne. Kat sini, bg pgguna Malaysia, pilih Asia/Kuala Lumpur.


Okies..kmudian, tekan Forward dan kita akan masuk dlam box sruh pilih Keyboard Layout pada lappy kita. Kat sini rssanya rmai yg mnggunkan layout US kan? So, plih English (US)


Kalau anda tak pasti layout keyboard anda, bleh tulis dlam kotak yang disediakan so dorang akan detect layout keyboard anda. Hehe..

Lepas tu tekan forward. Akan mmbuatkan anda pilih Hard Disk mana yang akan diinstall Linux Mint, nak tahu camna? Teroskan mencuba. Gerenti Puas Hati.. hehe..reason? dh dinyatakan di atas.

Kepada pngguna2 windows, jom try Linux distro brsama2 dan cuba pengalaman baru. Memang agak payah pada mulanya tp dengan interface yg menarik dan command2 yg best, dan juga update2 yg latest, mmbuatkan aku hendak stay dlam Linux distro ni.hehe.. Selamat mencuba.


AMARAN: Backup SEMUA data anda terlebih dahulu. 

md duan . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates