Tuesday, November 9, 2010

huhuh..
smlam...aku mkan kat cafe PTSB..
nasi ngan ayam sup jer.. (dalam proses diet..)
tengah syok dok mkan..tiba2...aku nmpak sorg pakcik(cleaner) sedang kutip pinggan..
tp bkan tu aku nk cita...
aku nk cita dia kutip pinggan ngan anak dia..
bdak tu comey jer...pompuan..kecik lagi..lbih kurang 5 tahun camtu..kiut jer..
aku dari td tgh mkan smbil bersembng ngan mmber2..stop seketika..
tgk jer peristiwa secara 'live' tu..
ayah dia kutip pinggan..sambil cuci meja..anak pompuan dia..pnjat kerusi..amik cawan..
seriusly..aku stop mkan..
tgk jer bdak tu...
kesian...
pastu lpas dorg p jauh ckit..aku tersedar dari lamunan..
uit..better tgkap gmbar..
so..ni dia..

Ayah dan Anak

sejenak kemudian...aku berfikir...
  • sejak dari kecik..apa jasa aku tolong ayah aku?
  • dari umur aku kecik..sampai besar..aku asyik minx duit..tp ada x aku tolong dia cari duit?
  • berapa titik peluh ayah aku hasilkan...untuk cari mkan, sara keluarga?
  • betapa susah pyah ayah aku kerja siang mlam..tp camna aku reply balik kat dia?
  • umur ayah aku dah melanjut, bila aku nk balas jasa-jasa dia mmbesarkan aku?
  • aku dok kat PTSB, jarang aku call ayah..slalunya ayah yg call...bila aku nk call?
  • camna keadaan ayah aku yang sakit jantung tu...bwat keja2 berat?
  • sedangkan aku kerja yang ringan pon dok merungut, pernah x ayah aku merungut cari rezeki?
  • ayah slalu bagi nasihat, teguran..tp aku bwat tak endah..bila dah mnyesal..baru minx maaf, tp ayah x mrahkan aku pon..
  • berapa kali aku berterima kasih kat parent aku sepanjang dorg cari rezeki untuk kami skeluarga?
banyak lagi benda yang bermain kat fikiran aku..

lepas beberapa minit..aku selesai mkan..so aku g la beli air coz dahaga..
smbil jalan tu..aku tenung lagi anak dia..
aha..mmg kecik lagi..huhhu..
time amik cawan tu..tiba-tiba terdengar pinggan jatuh..
rupa-rupanya pakcik td..jatuhkan 3 pinggan..
dia angkat 1...2...tp lagi satu pinggan jauh..

yg jadi masalahnya..1 lagi pinggan tu dkat ngan student2 yg dok tunggu beli roti canai..
serius..dekat sgt..
aku dalam ati berdetik..

"ish..tolong la skjap..kalau la ayah kita sendri yang jadi camtu..apa kita rasa? xyah la dok ego sgt.."

tgk2 ummi(cafe owner) berlalu dari blakang aku p tolong pakcik tu, angkat pinggan..
pastu ummi tolong lap meja skali..
sekali lagi aku berdetik..

"adess..Allah tunjuk kat aku plak..jangan dok mngata kat orang, aku yang nmpak ni x pi tolong pakcik tu..malah kutuk org yang tunggu beli roti canai tu, ummi yang dok blakang aku ni plak yang p tolong...
spatutnya aku xyah kutuk orang..better aku ja yang p tolong pakcik tu. tapi aku plak yang x p.."

Innama Aqmalu Binniat...

banyak benda yang bleh kita dapat daripada peristiwa smlam tu..
aha..aku mngaku..aku sbagai manusia biasa..
mmg byak kesilapan yang aku bwat..
kepada sesapa yang baca artikel ni..aku harap korang amik iktibar daripada cita aku ni..
p la minx maaf ngan parent selagi mna dorg masih hdup..
susah pyah dorg cari mkan untuk kita..
harapan dorg anta kita blaja...
tp apa yang kita balas kpada dorg?

aku dah mnyesal...mmg xkan biarkan pisang berbuah 2 kali..

sapa yang kenal aku taw la knapa..
"setiap manusia boleh berubah..."


We never know the love of a parent till we become parents ourselves.


sekian...

2 comments

ok..nice post..have a lot advice..but i wnt 2 tell u about true fact..child in yur pic is not son to uncle in yur pic...ok ..that all..t.q

REPLY

okeh..
at least bleh motivate diri kita...
sorry...tp aku nmpk mmg touching..
so aku post la..

p/s: sorry pakcik..!! silap anak..! hahah..

REPLY

md duan . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates